Wednesday, April 13, 2011

Outing for Windhoek, City Tour - Part 1


Dari ari khamis lagi my family and I plan nk go for city tour since ari isnin mak ngan abah da nak blk..huhu :( ...sgt x best.... so, dengan pertolongan Esther, receptionist kt ofis dpt la aku book satu mpv plus driver...aku amik pakej sehari setengah... so, pengambaraan bermula ari sabtu, jam 9.00 pg driver, Mr. Loderick da smpai...baik dan peramah orangnya...so, once jump in je dlm keta dia pun bercerita la basicly ttg Windhoek...

sblm bertolak sempat camwhore sensorang hehehe...btw, yg duduk kt seat belakang my mum n my bro...


seperti biasa My Lil' Precious, Tisya mne leh tengok mummy dia camwhore,
dia pun nak gak interframe :)



Destinasi pertama kitorang tempat jual souvenir...since mak aku dari smalam dok ckp nk cari sobenir tuk kengkawan kt ofis ngan jiran2 sblh umah...aku x tau pe nama jalan ni tp yang pasti mmg penjual2 kt sni akan berniaga setiap hari kecuali sabtu, dari 8 pagi smpai 4 petang...kebanyakan peniaga ni mmg datang dari kampung...disebabkan byk sgt pilihan kene pilih betul2 sebab kualiti tak sama...




menarik gak barang2 kt sni...rambang mata...mak aku smpai x ckp tangan...tu pun aku ngan abah aku siap ckp byk lg tempat nk pegi...klu tak mau smpai kedai da nk tutup pun msh nk beli lg agaknya...

dari pekan, terus ktorang gi parlimen, tp dari luar je la...kebetulan parlimen tgh bersidang so x blh lama2 sempat la snap a few piccas and terus gerak ke town sebelum ke Windhoek Railway Station...


Bangunan Parlimen..


Parliament Garden


Chief Hosea Kotako, tokoh terhormat di Namibia...
Nama Lapangan Terbang Antarabangsa, Windhoek diambil sempena nama beliau
...


dan beliau meninggal dunia pada usia 100 tahun...
motif nmpak pix kasut???hehehe...









Christ Church... antara landmark utama bagi Bandar Windhoek...



Zoo Park, korang pasan x npe aku resize pic ni...cuba korang tenung btl2 nmpak tak bendera Malaysia?...
Proud to be Malaysian...Malaysia Boleh!!!



Main Street of Independence Avenue


Pintu Masuk ke Railway Station



Kaunter Tiket...






Ruangan Menunggu


Tren...mengingatkan aku pada komuter...


Pemandangan dari dalam tren, ok la siap de tv lg...


dua orang pelakon tambahan...my bro. and Mr. Loderick, our driver


Couch untuk tidur bagi perjalanan jauh




pelakon tambahan ketiga...


Jadual ketibaan dan pelepasan tren...



Dari Stesen Keretapi ktorang terus gerak ke kawasan pedalaman Katutura....ekceli, sebelum Namibia diisytihar merdeka, perkauman atau 'racist' sgt ketara...dulu Windhoek hanya didiami oleh orang kulit putih manakala orang kulit hitam hanya layak tinggal di Katutura...tp selepas kemerdekaan di capai 21 tahun yang lalu barulah dasar 'aperthaid' dimansuhkan dan sumer kaum bebas ke mana2 saja...ni fakta tau...bkn auta....sedih jugakla sepanjang perjalanan melalui Katutura ni...pastu Mr. Loderick siap drive in ke dalam kawasan ala2 setinggan...keadaan daif sgt...aku rasa bersyukur sgt, sekurang2 nya Malaysia x de la teruk cmni... Mr. Loderick siap citer klu musim sejuk (winter) de yang sampai mati sbb x blh survive... Subhanallah...


different angle of Katutura

dari Katutura, ktorang gerak ke Open Market...kt sini mcm pasar biasa de jual sayur2an, buah2an, daging (x halal) dan mcm2 lg...yg menarik di Open Market ni sebelah kedai daging de jual daging salai...N$1 per pc...aku tgk diorang ske mkn panas...




Lastly, sebelum ktorang meneruskan perjalanan ke Okapuka Ranch, kitorang lalu di Stadium Sam Nujoma (nama bekas Presiden Namibia)... di stadium ini la Hari Kemerdekaan Namibia akan disambut pada setiap 21 Mac...

Sam Nujoma Stadium


My Lil' Heart : Sorry klu de a few yang salah faham...pic rumah yg aku upload previously hanyalah Rumah Tumpangan... pic rumah sebenar aku, akan diupload secepat mungkin...

0 comments:

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates