Wednesday, April 6, 2011

Sambungan DAY 1...


pas da setel hal2 keje, lin bawak aku ke supermarket Fruit and Veggie (pix akn di upload kemudian cos bateri hp flat)…klu da nama pun fruitnveggie dah tentu hanya de jual buah2an dan sayur2an…tetiba aku jadi rambang mata bila tgk sayur2 yang fresh…klu tengok carrot macam baru petik dari ladang…terbaek dari ladang… geram tengok labu besar2, ubi keledek pun perghhh mmg giler la…kentang kt sni sgt fresh smpai blh nmpak kulit dlm…klu kt m’sia setengah tmpat jual kentang lama smpai de setengah tu smpai da tumbuh akar…selain tu de gak jual gula2 dan keropok timbang tp mahal ya ampun…


kt sini pun de gak jual roti bun, kek, swiss roll (which is my fav. tp kt sni x setappp) de gak jual frozen food, ayam (nk beli kene cek logo halal baru blh beli ;) ), sosej dan byk lgla… yg specialnya fruit n veggie ni siap de housewife corner where as kte boleh beli secara bundle atau pun blh suh dia potong sayur n wrap ala2 mix veggie…klu x nak beli banyak blh beli yg da siap potong… buah2an pun fresh dan murah…air jus jgn ckp…aku siap borong pelbagai flavour dan yg paling favourite jus apple hijau…yummy….satu lagi lupa nak citer, air kt rumah x blh minum w’pun da masak 10 kali sbb byk sgt klorinnya so terpaksa la den boli kt sni ha…1 liter NAD1 atau duit kte lbh kurang RM0.50 la…mahal la jugak nk banding kt M’sia 20 sen… fresh milk pun de jual secara bundle depends bpe liter yg kte nak…aku dpt rasakan Negara Namibia sangat kaya dengan hasil pertanian (tetiba aku rasa nk muntah lak dengan pertanian…arghhh abaikan…)walau apa pun pada aku Malaysia Terbaik…x de yg lagi terbaik…tetiba rasa nk blk M’sia…whuaaaaaaaaaaaaa….baru smpai beberapa jam dah nak blk cmne nk stay smpai 3-4 taun ni…Ya Allah kau berikanlah kekuatan untukku hadapi semua dugaan yang mendatang… Amin…


masa nk bayar kt Cashier de satu lg yg special kt sni…mesin cashier sekali ngan penimbang...patut la aku pelik npe xde seksyen penimbang rupanya masa bayar nanti cashier akan tolong timbangkan …so sape kata Negara di benua Afrika ni x maju…diorang pn advance occay… sng sket camni x yah la pening kepala cashier nk berlari pulak ke seksyen penimbang pastu dtg blk kaunter…aku rasa kt Malaysia pn blh folo ar system ni J. Pas da habis memborong sayur2an, buah2an, berkotak2 jus lin and dua tiga tong air, lin agak gi beli aiskrim buah…memandang kan skg ni musim summer,klu dpt aiskrim harus heaven kan…so ktorang gi la café kt sblh fruit n veggie ni…sumting special kt sni kte blh pilih flavour aiskrim plus buah potong yg fresh…so for my first fruit ice cream, aku pilih flavour strawberry and buah aku pillih pisang…heaven wa cakap lu…aiskrim kt sni xde la lemak sgt mcm yg slalu kte makan…cmni klu nk diet blh ni ala2 fruit salad…selain fruit ice cream de gak jual pizza, pastry mcm tart, pie, burger, hotdog tp aku tak berani beli w’pun tisya melompat2 nk pizza cos aku was2 x halal…


dari fruit and veggie ktorang gi checkers…checkers ni mcm kat Malaysia ala2 warta la klu sebut carefour tu hebat sgt…so, klu nk beli brg dapur2 selain sayur2 ngan buah2an blh la beli kt sni…w’pun x byk pilihan tp ok la dari x de langsung…sumting yg aku perasan kt sni pinggan mangkuk kt sni cantik2 walaupun hanya simple porcelain…siap blh msk microwave and dishwasher occay…harus aku buat koleksi nanti…at this point dalam hati terdetik…Windhoek ni ok la sebenarnya…sesuai la tuk org macam aku nak mula hidup baru kan ;) ….Cuma yang x blh tahan harga barang2 kt sni….perghhh tersangatla mahal …mula aku pelik cmne la org2 miskin kt sni nk survive klu da standard harga kedai camni…baru la aku tau rupanya kebanyakan org yang tinggal di Windhoek ni golongan sederhana hingga teramat kaya…golongan miskin kebanyakan tinggal di Katutura….pas da penat menyoping dan duit pun byk abis so ktorang pun blk...yeayyyy….at last dpt gak rehat….esk tinggal satu hari je tuk aku nk berguru ngan lin cos lusa 10hb lin da nk blk bercuti di M’sia sblum cross posting ke Jakarta… Congrats lin…tggl la aku kt bumi Namibia ni…insya’allah Yakin Boleh!!!!


Selesai la sudah citer ari pertama aku kt bumi Namibia…sama ada aku blh bertahan atau tidak selama 3-4 taun hanya Allah yang Maha Mengetahui…whatever it is anggap ni sebagai satu cabaran tuk diri aku sendiri tuk mengharungi hidup di tempat orang…doakan yang terbaik tuk aku ngan Tisya ek J


My Lil' Heart : Semoga Keputusan yang aku buat ni yang terbaik tuk kami berdua Amin...

0 comments:

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates